Etälääkäri tukee hoitajia ja selkeyttää työnjakoa

Etälääkäri tukee hoitajia ja selkeyttää työnjakoa

30.8.2017

Etälääkäripalvelussa ei sinänsä ole mitään uutta. Siitä on puhuttu ja sitä on toteutettu ympäri Suomen jo vuosikausia. Terveyspalveluyritys Doctagonin mallissa kyse ei ole kuitenkaan perinteisen potilasvastaanoton toteutuksesta etäyhteyksin.

Etälääkäri toimii hoitajan tiiviinä työparina, tekee diagnooseja, konsultoi sekä purkaa paperityötä vapauttaen paikan päällä olevan työtiimin kuormaa ja, ennen kaikkea, nopeuttaa asiakkaiden pääsyä vastaanotolle.

Terveyskeskuslääkärin työpäivästä merkittävän osan haukkaavat erilaiset kirjalliset tehtävät, kuten lähetteet, lausunnot, kannanotot ja reseptien uusimiset.

– Tämä kaikki on varsinaisesta potilastyöstä pois, mutta silti välttämätöntä hoitaa, toteaa Mats Rönnback, yksi Doctagonin toimintamallin kehittäjistä.

Toimintamallin tavoitteena on, että mahdollisimman suuren osan paperityöstä tekee etälääkäri, jolloin terveyskeskuksessa paikalla olevat lääkärit voivat keskittyä potilasvastaanottoon ja erityisesti niihin potilaisiin, joiden hoito vaatii lääkärin tapaamista.

Doctagonin etälääkäri toimii hoitajien tiiviinä työparina. Tuki hoitajille on vaivatonta ja viiveetöntä. Potilaat hakeutuvat oman terveysasemansa hoitajavastaanotolle, hoitaja tekee ensiarvion ja siirtää potilaan tarvittaessa etälääkärin listalle.

– Lääkäri puolestaan purkaa listaa toisessa päässä; kirjoittaa reseptejä ja konsultoi. Etälääkäri on puhelinyhteyden päässä koko ajan, ja juttelee puhelimessa myös potilaiden itsensä kanssa. Tarvittaessa on mahdollisuus myös videoyhteyksiin, Rönnback kertoo.

Kustannussäästöjä ja työhyvinvointia

Sote-uudistuksen myötä kuntapäättäjillä tulee olemaan entistä rajallisemmat resurssit palvelujen järjestämiseksi. Rahoitus tulee olemaan tiukassa ja koko maan yhteiset säästötavoitteet ovat kovat. Samanaikaisesti pelätään, että paikalliset palvelut häviävät.

– Perinteisen keskittämisen rinnalla haluamme olla mukana ratkomassa palvelutuotannon haasteita uusia toimintatapoja kehittämällä ja varmistaa palveluiden saatavuus tulevaisuudessa myös haja-asutusalueilla.

Etälääkäripalvelulla on mahdollista saavuttaa kustannussäästöjä ja varmistaa, että usein kovin vähäiset paikalliset lääkäriresurssit käytetään oikein. Rönnbackin mukaan mallilla on myös mahdollisuus parantaa lääkäreiden ja hoitohenkilökunnan työhyvinvointia.

Kokemukset ovat varsin kannustavia. Kruunupyyn kunnassa etälääkärimalli aloitettiin maaliskuun alussa. Terveyskeskuksessa vastaanottoa pitävien lääkäreiden työmäärä on kohtuullistunut, ja jonot ovat pysyneet hallinnassa. Tämä kertoo siitä, että malli toimii.

– Toimintamalli on kustannustehokas ja työnjaollisesti selkeä. Ennen kaikkea se mahdollistaa potilaiden pääsyn palveluiden piiriin, tarvittaessa myös laajennettujen aukioloaikojen mukaan.

Parhaimpina päivinä olen hoitanut yli 100 potilastapausta, Rönnback kertoo. •

Artikkeli on tuotettu yhteistyössä Doctagonin kanssa

No Comments so far

Jump into a conversation

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.